maandag 19 mei 2014

Kozyndan

In een ander tijdschrift heb ik een interview gevonden met Kozyndan. De Japanse Kozy studeerde illustratie in Californië en zat in de klas bij de Amerikaanse Dan. Een paar jaar later zijn ze getrouwd en illustreren ze ook samen. Ze werken aan alle illustraties samen, maar Dan wil er altijd hoe dan ook, een aantal konijnen in verwerken. Ik vind het erg leuk hoe hij dit heeft gedaan bij de golf van Hokusai en de kersenbloesem, wat beiden bekende clichés zijn. Waar de konijnen op slaan weet hij zelf ook niet, dat vind ik wel jammer, het was misschien een stuk beter als de konijnen een metafoor waren of ook iets met de Japanse cultuur te maken hadden. Hoewel het ook juist weer een hele Japanse mentaliteit lijkt, om zomaar overal, zonder reden steeds een bepaald aspect ergens in te verwerken, zodat iedereen zich altijd blijft afvragen wat de reden is, terwijl die er niet is.

Daarnaast maken ze ook veel straatbeelden. Het leuke hieraan vind ik de spontaniteit. Het lijkt alsof iedereen gewoon zijn gang gaat en zijn leven leidt, ook al zijn er hier een daar toch een aantal rare dingen te zien. Vooral in de eerste twee illustraties is de drukte en chaos goed te zien. Ook vind ik al die gekke elementen er goed bij passen, zoals de grote konijnen en zwevende dieren. Het lijkt ook niemand in de illustraties iets op te vallen, wat ik me ergens wel kan voorstellen. Op bepaalde plekken in Japan zou het mij na een tijdje waarschijnlijk ook niet meer verbazen als ik twee meter grote konijnen op straat zag lopen. Die willekeurige gekkigheid die erin zit vind ik dus ook erg Japans.

Welke Japanse aspecten lijken hun te inspireren?
De drukte, chaos, mensen en willekeurige gekke dingen in het dagelijks leven. 

Traditioneel, modern of beide?
Beide. Sommige illustraties zijn alleen modern, zoals de straatbeelden. Maar de vrouwen in het water, de golf en de kersenbloesem vind ik traditioneel. Maar ik vind niet dat traditioneel en modern in een beeld wordt gecombineerd, want zelfs in de illustraties met de golf en de kersenbloesem zie ik de konijntjes niet als een moderne toevoeging. De golf oogt misschien modern, maar dat komt dan door het contrast tussen Hokusai’s beroemdste werk ‘De Golf bij Kanagawa’ en schattige konijntjes, maar konijntjes op zich hebben niks te maken met de hypermoderne Japanse cultuur.

Zijn er veel clichés te zien?
Ik vind alleen de golf en de kersenbloesem cliché. De golf komt uit een van de beroemdste Japanse ukiyo-e ooit. De kersenbloesem is een Japanse trots en wordt gezien als Japans symbool.

Welke kenmerken van traditionele Japanse kunst zijn over het algemeen zichtbaar?
De illustratie van de golf is zo goed als een kopie van het werk van Hokusai’s ‘De Golf bij Kanagawa’. Daarnaast heeft hun werk geen overeenkomsten met traditionele Japanse kunst. 

Mijn project

De illustraties van Kozyndan hebben me op het idee gebracht om straatbeelden te schetsen. Ik probeer Japan niet heel anders weer te geven dan het is, want zoals het echt is vind ik al leuk en gek genoeg. Dus hoe kan ik dan beter laten zien hoe het echt is, dan in een straatbeeld? Ik zou dan ook traditionele en moderne Japanse beeldelementen kunnen samenvoegen in een beeld, zonder dat het botst, want zo is het in het echt ook. Ik kan dan uiteraard ook allerlei willekeurige gekke dingen toevoegen.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten