In een ander tijdschrift heb ik een
interview gevonden met Kozyndan. De Japanse Kozy studeerde illustratie in
Californië en zat in de klas bij de Amerikaanse Dan. Een paar jaar later zijn
ze getrouwd en illustreren ze ook samen. Ze werken aan alle illustraties samen,
maar Dan wil er altijd hoe dan ook, een aantal konijnen in verwerken. Ik vind
het erg leuk hoe hij dit heeft gedaan bij de golf van Hokusai en de
kersenbloesem, wat beiden bekende clichés zijn. Waar de konijnen op slaan weet
hij zelf ook niet, dat vind ik wel jammer, het was misschien een stuk beter als
de konijnen een metafoor waren of ook iets met de Japanse cultuur te maken
hadden. Hoewel het ook juist weer een hele Japanse mentaliteit lijkt, om zomaar
overal, zonder reden steeds een bepaald aspect ergens in te verwerken, zodat
iedereen zich altijd blijft afvragen wat de reden is, terwijl die er niet is.
Daarnaast maken ze ook veel straatbeelden. Het leuke
hieraan vind ik de spontaniteit. Het lijkt alsof iedereen gewoon zijn gang gaat
en zijn leven leidt, ook al zijn er hier een daar toch een aantal rare dingen
te zien. Vooral in de eerste twee illustraties is de drukte en chaos goed te
zien. Ook vind ik al die gekke elementen er goed bij passen, zoals de grote
konijnen en zwevende dieren. Het lijkt ook niemand in de illustraties iets op
te vallen, wat ik me ergens wel kan voorstellen. Op bepaalde plekken in Japan
zou het mij na een tijdje waarschijnlijk ook niet meer verbazen als ik twee
meter grote konijnen op straat zag lopen. Die willekeurige gekkigheid die erin
zit vind ik dus ook erg Japans.
Welke Japanse
aspecten lijken hun te inspireren?
De drukte, chaos, mensen en willekeurige gekke dingen in
het dagelijks leven.
Traditioneel,
modern of beide?
Beide. Sommige illustraties zijn alleen modern, zoals de
straatbeelden. Maar de vrouwen in het water, de golf en de kersenbloesem vind
ik traditioneel. Maar ik vind niet dat traditioneel en modern in een beeld
wordt gecombineerd, want zelfs in de illustraties met de golf en de
kersenbloesem zie ik de konijntjes niet als een moderne toevoeging. De golf
oogt misschien modern, maar dat komt dan door het contrast tussen Hokusai’s beroemdste
werk ‘De Golf bij Kanagawa’ en schattige konijntjes, maar konijntjes op zich
hebben niks te maken met de hypermoderne Japanse cultuur.
Zijn er veel
clichés te zien?
Ik vind alleen de golf en de kersenbloesem cliché. De
golf komt uit een van de beroemdste Japanse ukiyo-e ooit. De kersenbloesem is
een Japanse trots en wordt gezien als Japans symbool.
Welke kenmerken
van traditionele Japanse kunst zijn over het algemeen zichtbaar?
De illustratie van de golf is zo goed als een kopie van
het werk van Hokusai’s ‘De Golf bij Kanagawa’. Daarnaast heeft hun werk geen
overeenkomsten met traditionele Japanse kunst.
Mijn project
De illustraties van Kozyndan hebben me op het idee
gebracht om straatbeelden te schetsen. Ik probeer Japan niet heel anders weer
te geven dan het is, want zoals het echt is vind ik al leuk en gek genoeg. Dus
hoe kan ik dan beter laten zien hoe het echt is, dan in een straatbeeld? Ik zou
dan ook traditionele en moderne Japanse beeldelementen kunnen samenvoegen in
een beeld, zonder dat het botst, want zo is het in het echt ook. Ik kan dan
uiteraard ook allerlei willekeurige gekke dingen toevoegen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten