maandag 19 mei 2014

Aya Takano

Aya Takano is geboren op 22 december 1976 in Saitama. Haar vader had thuis een uitgebreide bibliotheek, waarin Aya werd gefascineerd door science-fiction boeken en boeken over natuurwetenschappen. Ook was ze vanaf een jonge leeftijd al geïnteresseerd in kunst. Vooral in Klimt, Manet en andere impressionisten en surrealisten. Verder waren Osamu Tezuka ‘de God van Manga’ en kunstenaar Yayoi Kusama erg belangrijk voor haar. Ze ging naar Tama kunstacademie in Tokyo en werd al snel de assistent van Takashi Murakami. 

Haar interesse in dieren en de natuur, in combinatie met fantasy en science-fiction vormt een rode draad in al haar werk. Haar stijl is modern, kleurrijk, vrolijk en erg dynamisch door de slungelige personages. Ze combineert traditionele en moderne beeldelementen. Alle vrouwen hebben traditionele kleding aan, waarbij zowel het model als de print traditioneel is. Sommigen hebben ook traditionele geisha kapsels, waaiers, hoeden, shamisen (soort Japanse gitaar) en gifu paraplu's. Verder zijn er veel kamerschermen en tatami-matten te zien op de achtergrond. 

Ze wil naar eigen zeggen, dromen laten zien. In al haar illustraties zijn jonge meiden te zien, die net al zijzelf niets liever willen dan naar een andere wereld ontsnappen. Ze willen meegenomen worden door ufo’s en in de ruimte verdwijnen of leven in hun dromen. Haar personages zijn in haar ogen heldinnen, hun huid is rood rondom hun gewrichten, waarmee ze wil aangeven dat deze meisjes nog verder moeten groeien, zowel lichamelijk als mentaal.

Het is dus niet haar bedoeling om een combinatie van traditioneel en modern Japan te laten zien, maar juist een fantasiewereld. Ik vind dat haar illustraties wel redelijk surrealistisch zijn, maar het lijkt over het algemeen nog wel heel erg op Japan, zoals het is of was met een paar rare dingen erin, in plaats van een compleet andere wereld.

Welke Japanse aspecten lijken haar te inspireren?
Japanse meisjes en mode.

Traditioneel, modern of beide?
Beide. Hoewel dit niet per se haar bedoeling is. Ze wil een droomwereld creëren en blijkbaar heeft haar droomwereld nou eenmaal erg veel Japanse invloeden.

Zijn er veel clichés te zien?
Nee, een paar personages lijken wel erg op geisha, maar hier heeft ze dan vervolgens toch weer haar eigen draai aan gegeven.

Welke kenmerken van traditionele Japanse kunst zijn over het algemeen zichtbaar?
Ze gebruikt geen schaduwen, maar hier en daar wel Japanse patronen. Veel overeenkomsten zijn er dus niet. 

Mijn project

Dit straalt niet goed genoeg Japan uit, omdat het eigenlijk niet Japan is maar een droomwereld. De personages, kleuren en patronen zorgen ervoor dat het erg vrolijke, sfeervolle illustraties zijn, maar verder kan ik hiervan niks verwerken in mijn eigen project. 










Geen opmerkingen:

Een reactie posten